Uni-Logo
Gender Studies in MINT
 


Seminar "Geschlecht und Technologie"
Seminar "Gender and Technology"
Wintersemester 2017/2018
Anelis Kaiser

 



Veranstaltungsort


Technische Fakultät, Gebäude 101-01-016


Uhrzeit


Freitag 8:00 - 10:00

Aktuelles


Startdatum: 20.10.


Lernziel


Die Studierenden lernen aktuelle Theorien und zentrale Fragen der Gender Studies in den MINT-Fächern kennen. Sie entwickeln ein wissenschaftliches Verständnis für Geschlecht als Kategorie in den Sozialwissenschaften und in der Wissenschaftsforschung und lernen, grundlegende Methoden der theoretischen und empirischen Geschlechterforschung anzuwenden. Fachübergreifende Ansätze werden unterrichtet.

Students get to know current theories and central questions to Gender Studies in STEM. They develop a scientific understanding of sex gender and learn to apply basic methodes from theoretical and empirical gender studies. Interdisciplinary approaches will be taught.


Lehrinhalt


Dieses Seminar untersucht die Bedeutung von Geschlecht in Technologie und technologischen Feldern. Ausgehend von zentralen Publikationen aus dem Forschungsfeld geht es in diesem Seminar um die vergeschlechtlichte Natur von Technologie, um die Rolle von Frau und Mann in diesem Feld und um die Vorstellungen von Geschlecht, die in technologischen Disziplinen vorherrschen. Basierend auf einer Vielzahl von Beispielen aus verschiedenen technologischen Unterdisziplinen wird diskutiert werden, wie Geschlecht in technologische Geräte und in technologische Disziplinen eingeschrieben wird. Studentinnen und Studenten werden mit Wissen und Methoden der Sozialwissenschaften und Gender Studies ausgestattet, dadurch werden ihre interdisziplinären Fähigkeiten gefördert. Diese Seminar hat Einführungscharakter.

This course will investigate the relevance of gender to technology. Based on crucial publications of the field, this seminar teaches students the gendered nature of technology, the roles women and men play in this field and the ideas of gender that exist in technological research areas. Starting from a variety of examples from different technological subfields, it will be discussed how sex/gender is inscribed in technological devices and technological disciplines. This will provide students with knowledge and methodology from social and science studies and gender studies and thus strengthen their interdisciplinary skills. This seminar is an introduction.


Lehrmaterial (passwortgeschützt)



Datum Titel
03.11. 10 - 12 AM: Gender and Technology Studies
Wajcman, Judy (2000). Reflections on Gender and Technology Studies: In What State is the Art? Social Studies of Science 30/3: 447-464.
10.11. History of Technology & Gender
McGrayne, Sharon Bertsch (2002). "Barbara McClintock", Nobel Prize Women in Science: Their Lives, Struggles, and Momentous Discoveries. Washington D.C: Joseph Henry Press: 144-174.
17.11. Postponed to Friday, Jan. 12 (9.30 - 10.30 AM)
24.11. Human Robotic Interaction - Should robots have a Gender?
Lesson is held by Mercedes Küffner

Nomura, T. (2017). Robots and Gender. Gender and the Genome 1: 18-25.

Anne Cranny-Francis A. (2016) Is data a toaster? gender, sex, sexuality and robots. Palgrave Communications. 2:16072.
01.12. Computer Science
Bath, Corinna. 2014. Searching for methodology. Feminist technology design in computer science. In: Ernst, Waltraud und Ilona Horwath. Hrsg. Gender in Science and Technology. Interdisciplinary Approaches. Bielefeld: transcript. 57-78.
08.12. Gendered Innovations in Engineering
https://genderedinnovations.stanford.edu
15.12. Gender and Neuroscience
Schmitz, Sigrid (2012). The Neurotechnological Cerebral Subject: Persistence of Implicit and Explicit Gender Norms in a Network of Change. Neuroethics 5(3): 261-274.
22.12. Women and Maths – Scientific Studies
Dar-Nimrod I., Heine S. (2006). Exposure to scientific theories affects women's math performance. Science 314(5798): 435.

Stoet G, Bailey DH, Moore AM, Geary DC (2016). Countries with Higher Levels of Gender Equality Show Larger National Sex Differences in Mathematics Anxiety and Relatively Lower Parental Mathematics Valuation for Girls. PLoS ONE 11(4): e0153857.
12.01. (Double session)
9.00 - 10.30 AM (s.t.): Lab - Visit of Frauenhofer-Institute
10.30 - 12 AM: Topic and Text related to Lab Visit
19.01. Women & Math & Culture
Hyde, J. S., & Mertz, J. E. (2009). Gender, culture, and mathematics performance. PNAS, 106 (22), 8801-8807.
26.01. Postcolonial STS
Harding, Sandra (2011): Beyond Postcolonial Theory: Two undertheorized Perspectives on Science and Technology. In: dies (ed.): The Postcolonial Science and Technology Studies Reader. Durham: Duke University Press, 1-31.
02.02. Queer Studies and Technology
Landström, Catharina (2007). Queering Feminist Technology Studies. Feminist Theory 8(1): 7-26.
09.02. Exams